Khamis, 21 Februari 2013

Contah Syarahan



Pidato : Wasatiyyah Pemangkin Generasi Rabbani
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ وَالصَّلاَة ُوَالسَّلاَمُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ أَجْمَعِيْنَ، أما بعد
       Yang dihormati Tuan Pengerusi Majlis ,barisan panel Hakim yang arif lagi bijaksana yang sedang menjunjung mahkota keadilannya ,penjaga masa yang sentiasa peka dengan detak-detik masanya, para perserta yang saya kagumi serta hadirin dan hadirat sekalian.

   Sebelum kapal saya layarkan, sebelum permaidani saya hamparkan, sebelum tirai saya labuhkan terlebih dahulu, izinkan saya untuk medefinasikan satu persatu tajuk Syarahan saya pada hari ini.

   Pertamanya, wasatiyyah yang bermaksud Sifat Keseimbangan dan kesederhanaan,
Keduanya Pemangkin Bermaksud faktor, persekitaran yg mempercepat sesuatu perubahan.  Dan Ketiganya Generasi Rabbani mengikut kamus dewan edisi ke-4 yang bermaksud 1 jurang perbezaan antara satu generasi ke generasi lain untuk menanamkan Sifat Rababniyah kepadaTuhan.Tajuk penuh syarahan saya pada hari ini adalah “Wasatiyyah Pemangkin Generasi Rabbani” sifat Kesederahanaan boleh menerapkan kita ke arah generasi yang bertaqwa kepada tuhan.

Sidang dewan yang saya segani,

    Rasulullah SAW telah mengamalkan sifat wasatiyyah bagi mengimbangi tuntutan agama islam sekali gus menangani masalahah Global ummat di dunia mahupun di akhirat. Sifat ini juga tidak berat sebelah, malah sempurna dan mencakupi segalanya agar ummat bersatu padu.
Dalam Pandangan Islam, islam berkembang melalui  kebudayaan, peradaban malah juga sumber langsung daripada  Al quran dan As-sunnah.  Sedangkan pandangan luar Islam, menyatakan Islam itu berkembang disebabkan proses penyebaran Islam yang dilandasi dengan semangat persatuan dan perluasan daerah Islam.  Tetapi bagi pendapat saya pula,Perkembangan islam juga boleh dikaitkan dengan sifat Wasatiyyah yang merujuk kepada umat yang sederhana mampu merubah kita kearah kepercayaan Rabbani.

 Sahabat-sahabat sekalian,
   Kita sebagai umat islam mempunyai sifat wasatan yakni satu umat pilihan. Firman Allah taala dalam surah al-baqarah ayat 143.
Yang bermaksud: “Dan demikianlah (sebagaimana Kami telah memimpin ke jalan yang lurus), Kami jadikan kamu (wahai umat Muhammad) satu umat pilihan lagi adil, supaya kamu layak menjadi orang yang memberi keterangan kepada umat manusia (tentang yang benar dan yang salah)”

  Bagi urusan berkenaan, sifat wasatan adalah konsep wasitiyyah berupaya memelihara kesatuan ummah di samping mewujudkan persefahaman antara bangsa, agama dan budaya demi perpaduan islam nasionalisma. Wasatiyyah juga berupaya mewujudkan perpaduan dan keharmonian hidup,serta kesan dalam menyedarkan individu dan masyarakat.

Saudara-saudari sekalian,
   Bagaimana kita ingin mewujudkan umat yang bersatu padu? Dengan ini marilah sama-sama kita sebagai manusia mengalasi Amanah sebagai umat pilihan yang telah dipilih oleh Allah SWT  untuk menjadi orang yang menyampaikan kebenaran dan memperbetulkan kesalahan bagi menyatupadukan ummat yang bergenerasi Rabbani.Untuk terus menegakkan agama islam, kita perlu menyatupadukan umat dengan mengamalkan sikap Amar makruf nahi mungkar. Didalam Surah Ali imran ayat 114 mengatakan
.Yang bermaksud.“Mereka yang beriman kepada Allah dan hari kiamat, dan disuruh melakukan perkara kebaikan, dan dilarang daripada melakukan perkara kemungkaran”
Bagi menerapkan sifat Wasatiyyah generasi rabbani dalam menegakkan agama yang benar. Al-Quran dan Sunnah menjadi teras agar kita terus cemerlang membangunkan generasi Islam yang terbilang.

umat islam harus cemerlang hari
ini mesti lebih baik dari semalam

Jangan buang masa
siapa kata kita tidak boleh
kita ada Allah maha kuasa
kita punya kuasa tenaga
doa sebagai senjata utama
umat islam sentiasa boleh
umat islam sentiasa boleh

kita boleh melakuknnya, kita Jangan gentar menempuh badai, andai kita di jalan yang benar, seperti pepatah ada menyatakan.Berani kerana benar takut kerana salah.

Sahabat-sahabat sekalian,
   Kesimpulan syarahan saya pada hari ini, untuk memastikan amalan Wasatiyyah pemangkin Generasi Rabbani terus dijadikan Tonggak kehidupan, Mulai saat ini Marilah sama-sama kita semua memainkan peranan penting dengan menghayati erti sebenar sifat wasatiyyah, kita haruslah mengamalkan sikap toleransi bersatu padu berpandukan Quran dan Sunnah yang di bawa oleh Rasulullah SAW samada melalui pergaulan atau perbuatan agar Wasatiyyah pemangkin generasi Rabbani  terus subur didalam setiap hati insane.


JiKalau benih itu bernas,
Walau seribu tahun di landa panas,
Walau digetas getus binatang ganas,
Namun ia tetap bertunas.
Jika benih itu hampa,
Walau seribu tahun hujan menimpa,
Namun tetap tidak  menjadi apa-apa


Tiada ulasan:

Catat Ulasan